Henri Chopin

15/05/04, Dereham - Norfolk, England.

Henri Chopin, explorer of the body’s voices.
For the last forty years, with his sound poetry revue OU (1964-1974), then through his participation in various international sound poetry festivals, through his personal experience in the experimental studios of radio stations in Köln, Paris, Australia, Canada or Sweden and in his concert/performances throughout Europe, Henri Chopin has consistently and unceasingly opened the ways to unexplored spaces beyond all known languages. Thanks to the systematic use of microphones, amplifiers, tape recorders, editing and mixing consoles, he has given a voice to realms beyond modern or experimental music, beyond any note system and headed for spaces without norms, categories, definitions or limits: spaces of permanent metamorphosis. But despite misleading appearances, Henri Chopin is not merely doing a new kind of music; he is not just a consequence of Pierre Schaeffer’s concrete music principles and Pierre Henry’s experiments in the fifties. Henri Chopin is an individual (in Stirner’s sense: the ego and its own) who has always resisted absurd attempts to reduce him to part of a movement, a school, an academism; what one perceives are Henry Chopin’s bio-psychical vibrations, that he himself constructed by electronically recording, then modifying, amplifying and transforming the energies of his own body. This language is beyond institutionalised language or indeed beyond any language, it precedes all idioms (sound signs, playful energy signs like those of whales and dolphins), it is a breath language, a soul language (the language of anima), the unfettered respiration of the cosmic energies we are, who belong neither to factions nor clans. The energy of live beings, whose individuality is irreducible, and impossible to break down. Solitary and strange cosmic creatures, mysterious yet showing solidarity, resonating with all those who dared breach shackles and rules, escape vile obedience, submission and compromise, reject complacency and blind allegiance to traditional or experimental academism. With Henri Chopin let go and bid farewell to all that: here’s a plunge into the unknown, an exploration of the inside of voice, of the other side of voice, a sort of submarine navigation, of potholing into the unmapped tunnels and grottoes of the glottis, oesophagus, stomach and lungs, the places where pneuma (breath) is formed. Henri Chopin uses electronic devices to explore the pneumatic body relentlessly, but never gives way to the temptation of artificially fiddling with noises. He remains a-live, energetic vibration of the pulsating, cosmic soul.


Henri Chopin, un explorateur des voix du corps.
Depuis quarante ans, Henri Chopin avec sa revue de poésies sonores OU (1964-1974), puis par ses collaborations aux divers festivals internationaux de poésie sonore et par ses expériences personnelles avec les studios expérimentaux des radios de Cologne, de Paris, d'Australie, du Canada, de Suède, par ses concerts-performances en Europe, depuis 40 années consécutives, Henri Chopin n'a cessé d'ouvrir les voies/voix à des espaces inexplorés, au delà de tous les langages enregistrés, au delà des musiques modernes et expérimentales, par delà tout système de notation, vers des espaces sans normes, sans classification, sans définitions, sans bornes, vers des espaces de transformations permanentes, grâce à l'utilisation systématique du micro, du magnétophone, du montage, de la table de mixage et des amplificateurs. Mais Henri Chopin ne produit pas une nouvelle musique malgré des apparences trompeuses : il n'est pas une conséquence des principes de la musique concrète de Pierre Schaeffer et des expérimentations de Pierre Henry des années cinquante. Henri Chopin est un individu (dans le sens de Stirner : l'unique et sa propriété) qui a toujours refusé les réductions absurdes à des mouvements, à des ismes, ou des écoles; ce que l'on perçoit, ce sont les vibrations bio-psychiques d'Henri Chopin construites par Henri Chopin à partir des énergies captées électroniquement (modifiées, amplifiées, transformées) de son propre corps. Un langage au delà des langues instituées, un langage d'avant les langues (des signes sonores, des signaux énergétiques et ludiques comme les baleines et les dauphins), un langage au delà des langues, un langage des souffles, un langage de l'âme (anima), une respiration libre des énergies cosmiques que nous sommes, sans drapeau ni appartenance, énergies d'êtres vivants, irréductibles, inassimilables, solitaires, individus cosmiques étranges, énigmatiques mais solidaires, en résonnances avec tous les individus qui ont osé sortir des règles et des carcans, des obédiences et obéissances, des soumissions et des compromissions, des complaisances et des académismes (traditionnels ou expérimentaux). Avec Henri Chopin c'est Basta et Lâchez tout : la plongée dans l'inconnu, l'exploration de l'espace intérieur de la voix, l'autre face de la voix, une sorte de navigation sous marine, une espèce de spéléologie des grottes et des tunnels inexplorés de la glotte, de l'oesophage et du ventre et des poumons là d'où sort et se fabrique le pneuma (le souffle). Henri Chopin est l'explorateur de l'infini du corps pneumatique, grâce à l'outillage électronique, mais sans jamais se soumettre aux triturations bruitales. Il reste vivant, vibration énergétique (énergie) de l'âme cosmique pulsative.
Michel Giroud, in Alpina - Août 2004.



conférence
(in french) Henri Chopin, Beaux-Arts de Besançon - 02/02/1995


VIDEOS :
HENRI CHOPIN @ HOME
, Dereham, England 15/05/2004
Chopin
(14MB, 4mn .MOV)
Caméra : David Larcher.


CHOPIN LIVE AT LE GARAGE, BESANCON - 03/02/1995
extract
(19 mb, .MOV)
Complete performance (293.9 mb, .MOV)
Caméra : Masahiro Handa.

CHOPIN LIVE AT ESPACE GANTNER, BOUROGNE - 21/05/2005
Complete performance (204 mb, .MOV)

free mp3 tracks




photos joachim montessuis