Gregory Whitehead



Gregory Whitehead has written, composed and performed over eighty radio plays and voice works, which continue to degenerate throughout the infosphere.
"Mr. Whitehead, Are You There?" includes fragments from a live-to-air telephonic improvisation with Tim Leanse, and from a meat world workshop conducted for German radiomakers in Berlin.

Radio Art is too often conceived as some variation on an art of sound, which to me is a fundamental mistake, or at least a missed opportunity. Radio *happens* in sound, obviously, but sound is not the material, any more than images are the material of video art.
The theatre of electronic media is rooted in a fog of relationships: living and dead, present and removed, memory and projection, outcast and audience. The play, if it happens at all, takes place among these relations, whether thematic, conceptual, linguistic or even based in some form of circuit event, with telephones, the internet, or whatever --- bugs, bardo, radio.
While sounds can be tightly controlled, these underlying relationships are extremely unstable, and sometimes you just have to give in to what *they* want to do. So there is the wily spirit of the Trickster, perhaps, who has the humor to be both master and victim of the scene. Obviously, it's great if you have a bunch of cool sounds, but unless you can animate the other layers of relationships, nothing happens.
Mister whitehead, are you there?




Gregory Whitehead a écrit, composé et joué quelques quatre vingt pièces radiophoniques et vocales, qui continue de dégénérer à travers l’infosphère.

"L'Art Radiophonique est trop souvent conçu comme une variation autour d'un art des sons, ce qui me paraît être une méprise fondamentale, ou tout du moins une réduction. La radio 'se passe' dans le son, évidemment, mais le son n'est pas le matériel, pas plus que les images sont le matériel de l'art vidéo.
Dans le média éléctronique, le matériel est enraciné dans un brouillard de relations : mort et vivant, présent et passé, mémoire et projection, le paria et l'assistance. La pièce, si elle se passe, prend place parmi ces relations, qu'elle soit thématique, conceptuelle, linguistique ou prenant également la forme d'un évènement itinérant, avec des téléphones, l'internet, ou quoi que ce soit d'autre --- bugs, bardo, radio.
Tandis que les sons peuvent être controlés, ces relations sous-jacentes sont extrêmement instables, et parfois vous devez vous abandonner à ce qu'elles veulent faire. Alors voici l'esprit malin du Tricheur, peut-être, qui a assez d'humour pour être à la fois le maître et la victime de la scène.
Evidemment, c'est merveilleux si vous avez un bouquet de sons géniaux, mais à moins que vous n'animiez les autres couches de relations, rien ne se passe."