Yuji Oshima
After
visual perception, auditive perception plays a significant role in the
discovery and the knowledge of a space. The voice creates the territory.
The fundamental function of hearing would not be the interpretation of
a sound source but the position which the latter would oblige us to choose
of space. The directions seek initially the position of an object before
interpreting it. The auditive and visual directions are extensions of
the tactile direction, they function remotely; distance is a fundamental
element for the interpretation of space.
The characteristic of the auditive direction is to have has a function
of autoreflexivity; the man is speaking and hearing himself simultaneously.
The voice creates two synchronised spaces and it situates the body between
the interior and exterior. Today, research in sound design develop thanks
to technology. Since my last installation, I am interested in the ‘Spatialisateur’
developed by IRCAM. ‘Spatialisateur’ is a processor of virtual
space acoustics. The user has a whole of perceptive parameters which enable
him to define virtual space in which the sound sources will evolve/move.
Each source can be distant or approached, oriented, displaced horizontally
or vertically with respect to the listener. All these effects are controled
independently of the number of loudspeakers. This software makes it possible
to locate the sound in space and to simulate the reverberation of architecture.
It is thus possible to handle echoes and a sound territory. Yuji Oshima
"Après
la perception visuelle, la perception auditive joue un rôle important
dans la découverte et la connaissance d'un espace. La voix crée
le territoire. La fonction fondamentale de l'audition ne serait pas l'interprétation
d'une source sonore mais la position que cette source nous obligerait
de choisir de l'espace. Les sens cherchent d'abord la position d'un objet
avant de l'interpréter. Les sens auditif et visuel sont des extensions
du sens tactile, ils fonctionnent à distance; distance qui est
un élément fondamental pour l'interprétation de l'espace.
La particularité du sens auditif est d'avoir une fonction d'autoréflexivité;
l'homme parlant et s'entendant simultanément. La voix crée
les deux espaces synchrones et elle situe le corps entre l'intérieur
et l'extérieur.
Aujourd'hui, la recherche en design sonore se développe grâce
à la technologie. Depuis ma dernière installation, je m'intéresse
au Spatialisateur développé par l'IRCAM. Le Spatialisateur
est un processeur d'espaces acoustiques virtuels. L'utilisateur dispose
d'un ensemble de paramètres perceptifs qui lui permettent de definir
l'espace virtuel dans lequel la ou les sources sonores vont évoluer.
Chaque source peut être éloignée ou rapprochée,
orientée, deplacée horizontalement ou verticalement vis-a-vis
de l'auditeur. Tous ces effets sont controlés indépendamment
du nombre de hauts-parleurs. Ce logiciel permet de localiser le son dans
l'espace et de simuler la réverberation de l'architecture. Il est
ainsi possible de manipuler des échos et un territoire sonore."
Yuji Oshima
Yuji
OSHIMA was born in Tochigi, Japan in 1969. He studied at Tama Art University
in 1990, and at l'ERG in Bruxelles in 1994. Since 1997, he was a student
at Le Fresnoy, National studio of contemporay arts in Tourcoing. His selected
exhibitions include: "Kunstenfestivaldesarts" (1995), "Not enough tv"
(1997), "Electro-kitchen " (1997), "Muzak Attack" (1998), "La Voix"(1999),
"Synthese" (1999). "Digital Bauhaus "(1999).
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